reklama

Iba pesničky roku 2005! Teda až na niekoľko úmyselných výnimiek ...

Konečne! Nie žeby bolo v tomto roku málo dobrej muziky, skôr naopak, len mi trvalo kým prešla u mňa procedúrou päť P - pozbierať, preveriť, preriediť a prichystať pre vysielanie v rádiu. Takže teraz dozrel čas uviesť všetky presvedčivé argumenty, prečo sa vám neoplatí počúvať rádio Petenyi s jediným P.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Moja švagriná (tá mladšia, ešte slobodná) by sa určite potešila, keby vedela, že citujem jej vysvetlenie, prečo nepočúva takú istú muziku ako ja: "Keď mne pripadajú všetky tie pesničky rovnaké", a ja len súhlasne prikyvujem jej tvrdeniu.

Nepoznám výstižný príklad z vášho okolia, ale z toho môjho by som mohol vymenovať niekoľko.Trebárs opera, známy to problém už z gymnaziálnych čias, keď si naše spolužiačky viac všímali Petra Dvorského ako svojich spolužiakov. Alebo dychovka či free jazz, všetko hudobné štýly, u ktorých nemám chuť ani sily hľadať v ich obrovskej ponuke skvosty, ktoré by iste potešili moje rozjatrené vnútro.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Stačí však aplikovať trochu logiky a uvedomujem si, že to isté platí o muzike, kde si tú námahu ja dávam. Napríklad je už nejaký čas moderné priznávať sa, že rock či pop, hlavne ak je ešte s namysleným prívlastkom "alternatívny" či dokonca "nezávislý", nás už nebaví a kto má ešte dosť síl na zmenu, zameria svoju pozornosť na nové štýly, napríklad na "elektronickú" či "svetovú" muziku. Lenže logika, o ktorej je reč v tomto dlhom odstavci, nepopustí ani v týchto prípadoch. Pustite si trojhodinovú rozhlasovú show poskladanú z niektorého vyššie menovaného hudobného prúdu a skúste sa potom nenudiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jediný univerzálny prostriedok, ktorý zabráni nude, je vytvoriť si taký rozhlasový program vlastnoručne. Jeho príprava je na tom celom najlepšia. Počúvate množstvo cédečiek či hudobných programov od konkurencie, brodíte sa internetom, zapisujete si poznámky, dávate hviezdičky pesničkám v okienku iTunes, až nakoniec je to tak ďaleko, že to už chce len preniesť 100 MB jedničiek a núl v MP3Pro kvalite 64kbps na server firmy Live365, kliknúť na veľký červený gombík a ste v obraze!

Muzika v porovnaní s inými druhmi umenia je tak ideálne uprostred. Film je ešte lepší, hlavne ak je muzika či soundtrack jeho dôležitá súčasť, ale film vyžaduje plnú vašu sústredenosť, t.j., čas, a keď sa vydarí, musím ešte na druhý deň myslieť na to, prečo hlavný hrdina alebo krásna hrdinka konali tak, ako im to predpísal scenár. Knihy nie su také dobré, je asi aj vám jasné, čo im chýba - na môj vkus sú príliš tiché. Jednoducho muzika je strieborná stredná cesta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Radšej nechcem nad tým rozmýšlať, ako a hlavne prečo v nás harmónia a melódia (či ich opak) vyvolávajú zážitok, som rád tomu, že tomu tak je, nechcem túto vlastnosť stratiť, tak ako som stratil nadšenie a údiv pri iných kedysi ešte zázrakoch. Ak počujem niekoľko pesničiek po sebe, ktoré sú môjmu srdcu blízke, je to ako povzbudzujúca droga, dostávam sa do vytrženia a mám chuť prihlásiť sa na kurz lietania (alebo aspoň o tom napísať), znova začínam veriť argumentom o zmysle života a o práve existencie ľudstva na tomto svete (presnejšie človeka).

Jeden taký múdry človek vyslovil názor, že Pop je o melódii a Rock o zvuku. Do pesničiek zo šuflíka Rock/Pop, ak nie sú spolu s ich interprétom len fabrikátom hudobného priemyslu, sa dá dať v skratke všetko osobné, všetko, čo niekoho robí osobnosťou. Niet hutnejšej formy, ako odovzdať dačo zo seba ďalej, a ešte sa to môže dokonca rýmovať čí ladiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To sú tak narýchlo dané na papier (he?) argumenty, prečo robím to čo robím. Tento rok som neodolal ponuke vysielať za málo peňazí veľa muziky cez stránky firmy Live365 a vyše trojhodinový program rádia Petenyi tam už beži dokolečka dokola.

Je veľmi pravdepodobné, že muzika nie je pre vás číslo jedna vášho duchovného relaxu, možno radšej pozeráte na obrazy alebo pohľadom hladkáte sochy, hoci potom nechápem, prečo ste sa dočítali až sem. Či máte doma, na rozdiel od nás, televízor?

Aj keď pripustím túto málo pravdepodobnú možnosť, že muzika hrá vo vašom živote dôležitú úlohu, nemám pre vás žiadne argumenty, prečo by ste mali počúvať niečo iné ako ľúbivý slovenský pop v rádiu, či pestrú ponuku world music, no a lanáriť vás od jazzu či dokonca klasickej muziky k muzike, ktorá ma ďaleko k dokonalosti, zručnosti a perfektnej intonácii ich interprétov, by bola trúfalosť, na ktorú si ani ja netrúfam.

Už by sa dalo spočítať na prstoch jednej ruky, ktorí sme tu ostali a ešte je stále toľko faktorov, ktoré zredukujú ďalej naše stavy. Veď kto má dnes prístup na rýchly internet v čase, kedy môže počúvať muziku bez toho, aby naňho šéf či manželka alebo iní členovia firemného tímu či rodiny škaredo nezazerali? Nevraviac, teda nepíšuc, že muzika v rovnakej hudobnej kvalite, ale v omnoho vyššej zvukovej kvalite sa tak ľahko dá zohnať inde, a jej počúvanie nemusia prerušovať občasné reklamy, ktorými sa firma Live365 živí.

Napriek tomu nie som sám ako kôl v plote. Vždy vravím, že náš fyzikálny svet má ideálny rozmer, ktorý konečne internet všetkým sprístupnil. Štatistiky rádia Petenyi, ktoré pre mňa firma Live365 produkuje, dokazujú, že rádio Petenyi sa počúva, nielen v Amerike, ale aj v Japonsku. Nemyslím si, že ma dotyčná firma klame, len aby si ma udržala ako klienta, nie, neverím tomu. Mám vlastnú skúsenosť, že je to pravda, že také veci sa dejú, niekto na tomto svete počúva rovnakú muziku ako ja alebo ako ty. Už sa mi to párkrát v živote stalo.

Nevraviac, že už je na čase priznať existenciu rádia Petenyi kamarátovi v Partizánskom alebo v Stupave, hoci Karolovi to ešte neprezradím, sám som zvedavý, ako sa o mojej utajovanej činnosti dozvie.

Takže, nazdar, spriaznená duša, ak máš práve v tejto chvíli možnosť a chuť, klikni na číselka nižšie uprostred, a ak raz výnimočne nebudú platiť Murphyho zákony, rádio Petenyi vysiela v tejto chvíli len pre Teba. Alebo príď, keď bude raz na to priaznivá doba. Dobrý počuv!

P.S. V niektorých prehliadačoch by mal byť nižšie vľavo vidiet zoznam ostatných troch pesničiek rádia Petenyi.

Peter Frolkovič

Peter Frolkovič

Bloger 
  • Počet článkov:  83
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Matematik na Slovensku po 12 rokoch v cudzine. Do roku 2008 písal na tomto blogu vážne o veciach tak, že nebolo jasné, či to myslí vážne. Chcel záujem vzbudiť, nie uspokojiť. Zoznam autorových rubrík:  MuzikaInternetFotoletoFilmyOstatnéKaliforniaNávratNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu