reklama

Dnes užívateľsky prítulná váha v obchode, zajtra chladnička v byte

Niekedy sa o najnovších výdobytkoch techniky, ktoré majú zmeniť náš svet k nepoznaniu, hovorí dlho predtým, než si ich človek môže sám ohmatať. Mňa jeden takýto výdobytok v miestnom supermarkete medzi Mannheimom a Heidelbergom, kde momentálne v Nemecku žijem a pracujem, zaskočil úplne nepripraveného.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Donedávna boli v tomto obchode také obyčajné váhy. Podobné tým, s ktorými sa stretávam počasnávštev Bratislavy v obchodoch s potravinami akým je napríklad Billa.Poznáte to, na zvislej ovládacej ploche množstvo tlačidiel s farebnýmiobrázkami ovocia a zeleniny, na vodorovnej ploche priestor pre vášnákup. Položíte balíček s vlastnoručne vybranými hruškami na váhu,stlačíte tlačidlo s obrázkom žltej hrušky a váha vám za odmenu vydáetiketu s cenou tovaru.

Tento víkend staré váhy zmizli. Nahradiliich váhy nové. Zoznámil som sa s nimi minulý víkend. Neviem, či vám môjkultúrny šok so stretnutia s týmto výdobytkom techniky dokážemfarbisto vylíčiť, ale aspoň pokúsiť sa o to môžem.Predstavte si teda, že nájdete v zelenej prepravke v oddelení ovocia a zeleniny najmenšiu hlávku červenej kapusty medzi kapustnými hlavami a položíte svoj úlovok na váhu. Na starej váhe ste museli namáhavo hľadať správne tlačidlo pre červenú kapustu, na novej váhe nie. Kým sa zorientujete, nová váha vám sama správne tlačidlo na svojom dotykovom displeji ponúkne. Hej, predstavujete si to správne - akoby vám supermoderná váha čítala vaše myšlienky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najprv som zízal ako puk, potom som sa lepšie rozhliadol. Samozrejme sa nejednalo o žiaden zázrak. Treba len zdvihnúť pohľad trochu vyššie od plochy na váženie a uvidíte dôležitú súčasť novej modernej váhy - kameru.

Obrázok blogu

A máme to tu. Dnes je to užívateľsky prítulná váha vo vašom supermarkete, zajtra to bude chladnička u vás doma. Spotrebiče okolo nás sa už nebudú viac hlúpo tváriť, dostanú inteligentný výraz.

Zajasal som. Bol som nažhavený spoznať, ako to v praxi funguje. Ono totiž niečo podobné je môj chlebíček. Vo viacerých projektoch sme mali za úlohu zrealizovať zložité algoritmy do podoby počítačového programu, ktorý sa mal vyznačovať dôležitým prívlastkom - user friendly. Algoritmy na rozoznávanie obrazových dát sú komplikované až až, pozrime sa teda spolu, či ich obsluhu hravo zvládne dieťa v predškolskom veku ako aj dôchodca na odpočinku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vyberme si teda nejaké hrušky do nákupného vozíka. Spravím to za vás. Tie vľavo v prepravke sú žltejšie, to je niečo pre mňa, zvyšku rodiny vyberiem tie zelenšie vpravo, majú radšej tvrdšie plody. Letmo skontrolujem cenovky nad nimi, všetky hrušky sú rovnako drahé.

Postavím sa do radu. Záujem o váženie je dnes totiž veľký. Staré váhy boli štyri, nové sú len dve.

Konečne som prišiel na rad. Sledovalo ma niekoľko párov očí. Položil som hrušky na váhu. Stroj chvíľu rozmýšľal. Stále nič. Nakoniec víťazoslávne zablikal a ponúkol mi na displeji štyri tlačidlá s obrázkami. Hrušky medzi nimi boli, aj keď až na tom poslednom mieste. Zatlačil som na displeji pomyslený gombík a druhou rukou sa automaticky načahoval k miestu, kde som očakával vytlačenú cenovku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tešil som sa predčasne. Cenovka nikde. Namiesto nej sa na displeji objavilo ďalších sedem tlačidiel. Tentoraz so žiadnymi obrázkami, ale len s textom. Vyvaľoval som oči a nevedel čo ďalej. Užívateľsky prítulná váha ma nachytala na hruškách.

Našťastie je momentálne súčasťou každej modernej váhy i niekto z personálu. Poskytuje nám bežným užívateľom niečo ako školenie. Niečo úplne zbytočné pri staromódnych váhach. Milá predavačka, stojaca celú dobu pri váhe, mi vysvetlila, že odpoveď na poslednú hlavolamovú odpoveď znie - Williams. Prečítal som si teda na displeji názvy všetkých siedmich odrôd hrušiek, ktoré sa kedy predávali v tomto supermarkete, kým som našiel tlačidlo so slovom Williams. Spotenou rukou som si zobral vytúženú cenovku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ešte prednedávnom stačilo pri nákupe sa letmým pohľadom presvedčiť, že rôzne odrody hrušiek stoja rovnako, tlačidlo na starej váhe pre hrušky bolo tak či tak len jedno. Po tých rokoch nákupov by som ho našiel i naslepo. Od dnešného dňa si budem musieť všímať, že tie vľavo sú Nashi a tie vpravo Williams. Nebudem predsa inteligentnej váhe klamať, keď sa ma zas raz opýta.

S posledným tovarom som šiel radšej ku druhej váhe, kde stála iná tetuška predavačka. Stála pred váhou tak, že sa k nej nik iný nemohol dostať. Snažil som sa cez jej plece dovidieť, čo sa deje na displeji váhy. Mihal sa tam na modrom podklade nejaký text ako Network services, Printers preferences a podobne. Konečne sa objavil i obrázok. Veľké logo cez celý displej. Pozná ho už i malé dieťa. Pod logom krátky text - Windows Embedded.

Ja som priateľ modernej techniky a chápem, že začiatky sú ťažké. Napriek tomu pestvo musí byť - ani by som sa moc nečudoval, keby sa ku chladničke v budúcnosti dodávala tá známa malá klávesnica, akú možno vidieť na obrázku nižšie. Aby ste aj vy mohli v prípade potreby svoj spotrebič ľahko reštartovať.

Obrázok blogu
Peter Frolkovič

Peter Frolkovič

Bloger 
  • Počet článkov:  83
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Matematik na Slovensku po 12 rokoch v cudzine. Do roku 2008 písal na tomto blogu vážne o veciach tak, že nebolo jasné, či to myslí vážne. Chcel záujem vzbudiť, nie uspokojiť. Zoznam autorových rubrík:  MuzikaInternetFotoletoFilmyOstatnéKaliforniaNávratNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu