reklama

Nikdy nedokončený príspevok o slovenských zdravotných poisťovniach

Nemusí mať každé predsavzatie, ktoré si kedy dáme, nejakú výraznú logiku. Keď sme sa po 8 rokoch v Nemecku vrátili späť na Slovensko, predsavzal som si bez dlhého logického uvažovania, že o takejto jedinečnej skúsenosti budem písať na blog. Predsavzatie, že napíšem ako som prehlasoval auto na Slovensko, som veru aj splnil. Tušil som vtedy vopred, že to prehlasovanie bude tak trochu kovbojka, a predstava, ako sa to bude potom samo písať na blog, mi pomáhala celú tú procedúru vydržať. Nesmie sa však nikto na mňa hnevať, ale príspevok o tom, ako sme prehlasovali manželku do slovenských zdravotných poisťovní, už nikdy nenapíšem. Len vám ten príbeh, ktorý ako sa odohrával, odkrýval čoraz vzdialenejšiu a temnejšiu minulosť, vyrozprávam.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Hneď na začiatku treba povedať, že všetky ženské postavy, ktoré v tomto príbehu o nenapísanom príspevku budú vystupovať, sú jednoznačne kladné. Budú mať svoje malé chybičky krásy, ale v jadre sú dobré a ochotné pomôcť. Myslím to úplne vážne, bez jediného ironického podtónu. Vlastne jediná negatívna postava, ktorá sa v tomto príbehu vyskytne, bude muž.

Začiatok nenapísaného príspevku o prehlasovaní manželky do slovenských zdravotných poisťovní (nazvime ho stručnejšie XYZ) by som situoval do augusta 2007. Vtedy sme už boli nasťahovaní naspäť do Bratislavy, ale zamestnaný som bol ešte stále na univerzite v Heidelbergu. Vznikla tým tak trochu nevšedná, ale krátkodobá situácia, že zdravotné poistenie som platil v Nemecku a zdravotné služby si nárokoval na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prvý, kto si tohto paradoxu všimol, bola poisťovňa v Nemecku. Poslala mi list s formulárom E 106, ktorý mal umožniť mne a mojej rodine vyžiadať si u slovenskej poisťovne (podľa vlastného výberu) slovenské zdravotné preukazy. Aspoň tak nejako som to pochopil ja. Teda vlastne som nechápal, na čo by mi také preukazy boli, keďže od nemeckej poisťovne som mal preukazy s platnosťou pre Európu, ale s naivnou predstavou o námete pre príspevok do blogu som sa s vyplneným formulárom vybral do Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Bola to totiž poisťovňa, v ktorej kedysi moja rodina bola zdravotne istená.

V kancelárii VZP som sa stretol s prvou kladnou postavou tohto príbehu. Bola zo mňa dosť nešťastná, lebo sa s takým exotickým prípadom ešte nikdy nestretla. Po dlhšej diskusii a bezvýslednom hľadaní v databázach sme sa obe strany zhodli, že na celú vec s formulárom E 106 jednoducho zabudneme. Aby som však v Ružovej doline nebol zbytočne, upozornila ma kladná postava láskavo, že som zabudol podľa zákona vrátiť staré zdravotné preukazy, čo som urýchlene napravil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvý raz som mal príspevok XYZ napísať koncom septembra 2007. Mala byť v ňom len stručná úvaha o tom, s ktorou zdravotnou poisťovňou sme sa rozhodli začať našu novú zdravotnú starostlivosť. Tie úvahy mali v kocke naznačiť našu nedôveru k veľkým kolosom s dlhou štátnou minulosťou a našu dôveru v mladé priebojné spoločnosti, ale hlavne skutočnosť, že manželkina obľúbená zubárka mala zmluvu len s dvoma poisťovňami a že ja som z tých dvoch mal z práce najbližšie do kancelárie Dôvery.

V kancelárii Dôvery, kde som ani chvíľu nemusel čakať, som sa stretol s mimoriadne profesionálnou a kladnou postavou. Zavolala na nejaké telefónne čísla, kde jej vyhľadali v útrobách databáz, že ja a moja manželka nie sme evidovaní v žiadnej poisťovni, takže nič nebráni nášmu zväzku so zdravotnou poisťovňou Dôvera.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď som odovzdal podpísané tlačivá, začal som si chystať v duchu koncept príspevku a dumal som nad pointou príbehu. Moje lámanie hlavy ukončil život sám o niekoľko dní. Prišli listy, kde ma privítali v ZP Dôvera, kde sa rovnako milého uvítania dostalo i mojim deťom, ale kde mojej manželke prihlášku odmietli. Napísanie príspevku som odložil na dobu, keď sa vec vyjasní.

Pátranie profesionálnej pracovníčky v kancelárii Dôvery vypátralo, že moja manželka je exotický prípad, ktorý bol kedysi dávno dobrovoľný platca zdravotného poistenia na Slovensku a až v roku 2003 požiadal o zrušenie týchto platieb, keďže zdravotné poistenie sme za ňu platili zároveň i v Nemecku. Ako vysvitlo o takýchto nevšedných poistencoch v databázach sa telefonicky nepodávajú presné informácie, preto ten predchádzajúci omyl o skorom napísaní príspevku XYZ.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keďže manželka chcela silou mocou do poisťovne Dôvera, s profesionálkou sme sa dohodli, že ju napriek tomu, že ešte nebola prehlasená do žiadnej slovenskej zdravotnej poisťovne, prehlásime z poisťovne, kde ešte nebola prehlásená, do poisťovne Dôvera. Už som sa tešil z pointy do príspevku XYZ, ktorú vymyslel sám život.

Dlhá časť príspevku mala popisovať, ako sme obnovovali členstvo manželky vo VZP. V tomto pokračovaní v Ružovej záhrade doline sme si najprv vystáli dlhý rad. Keď sme sa konečne ja a moja kladná polovička dostali k pultu, začali sa nám venovať dve kladné ženské postavy. Ako vysvitlo, jedna bola menej skúsená a zaúčala ju iná, viac skúsená, ktorá bola vo VZP už štyri roky.

Keď som vysvetľoval náš príbeh, ako mal byť popísaný v príspevku XYZ, videl som ten istý výraz údivu, s ktorým som sa tu už raz stretol. Nakoniec musela prísť i tretia kladná postava, ktorá tu pracovala viac ako 4 roky. Niekde v zákulisí našli záznam v databanke, ktorý potvrdzoval manželkine bývalé členstvo v tejto organizácii. Keď nás najprv oboznámili s našimi právami a povinnosťami ako sú predovšetkým platenie penále za to a hento, nakoniec sme sa s pracovníčkami dohodli, ako túto situáciu vyriešiť. Manželka dodá potvrdenie z nemeckej poisťovne, že platila dlhé roky poistenie v Nemecku, napíše k tomu nejaké čestné prehlásenie a ja, aby som si tiež zahral v tomto príbehu, zaplatím za manželku čím skôr príspevok dobrovoľne platiaceho. Keďže som chcel tiež patriť medzi kladné postavy, zaplatil som zdravotné poistenie za jeden a pol mesiaca doma cez internet ešte v ten istý týždeň.

Mal to byť taký akurát príspevok na blog, ako sa niekedy na Slovensku jednoduché veci trochu skomplikujú, ale celkové razenie textu malo byť pozitívne a optimistické. Dátum napísania príspevku bol už vybratý niekde na polovicu októbra, keď došiel doporučený list od VZP. V ňom oznamovali mojej manželke, že ju do VZP (z ktorej sa už medzitým prehlásila) nemôžu prijať, keďže je nahlásená v inej poisťovni.

Už som začal uvažovať nad tým, že príspevok XYZ napíšem na dva diely. V prvom diely by bola manželka kedysi dávno dobrovoľne poistená v Spoločnej zdravotnej poisťovni. Napísanie konceptu príspevku som odložil na november 2007.

Profesionalita kancelárie SZP bola podobná ako tá od Dôvery, len sa nachádza v Bratislave trocha od ruky. Už ďalšia z nespočetných kladných postáv nás počas našej návštevy oboznámila s právami a povinnosťami (penále a pod.), ale nakoniec sme sa dohodli. Manželka dodá potvrdenie z nemeckej poisťovne, že platila dlhé rokypoistenie v Nemecku, napíše k tomu nejaké čestné prehlásenie a ja ... však už viete. Ak si nespomínate, pripomínam svoju rolu platiča, medzi iným znova za ten jeden a pol mesiac, ktorý už bol na zdravie manželky zaplatený niekde inde.

Koncom minulého roka som už začal strácať prehľad o čom všetkom som v príspevku XYZ vlastne chcel napísať. Spomínam si len na doporučený list, kde som m.i. požiadal o vrátenie omylom zaplatených jeden a pol mesačných poplatkov.

Moc som sa netešil na odpoveď od VZP. Vedel som, že vtedy sa príbeh skončí a ja budem musieť napísať dlhý príspevok XYZ o tom, ako sme prehlasovali manželku do slovenských zdravotných poisťovní podľa vlastného výberu.

Nakoniec ten deň prišiel, aj keď dlho meškal. V myšlienkach niekde už v editore na stránkach blog.sme.sk som mechanicky otváral obálku. Možno aj preto ma list zaskočil.

" ... V súvislosti s vykonanou kontrolou dokladov poistencov sme zistili, že nám chýba platiteľ zdravotného poistenia v období od 01.01.1995 do 30.09.1995 ... to znamená, že nemáte zaznamenané, kto za Vás platil zdravotné poistenie. Z tohto dôvodu nemôžeme vyhovieť Vašej žiadosti o vrátenie preplatku.

Tak som to nakoniec vzdal. Vysvetliť vám ako to bolo so zdravotným poistením mojej manželky od roku 1995 do roku 2008 by ma stálo príliš veľa času. Veď ako by som napríklad v tom hypotetickom príspevku XYZ vysvetliť logiku v.u. listu?! To si ako omylom zaplatené zdravotné poistenie za pol septembra a celý október 2007 (omylom na základe ich mylnej požiadavky, aby som ho zaplatil) ponechajú teraz ako zábezpeku? Či penále? Kým ja nepreukážem, kde sú chýbajúce peniaze v ich rozpočte spred 13 rokov?

Ozaj. Aby som nezabudol. Aby som si nerobil ako jediná mužská postava nejaké zásluhy v tomto príbehu o nenapísanom príspevku. Ten list podpísal vedúci Odboru zdravotného poistenia.

Peter Frolkovič

Peter Frolkovič

Bloger 
  • Počet článkov:  83
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Matematik na Slovensku po 12 rokoch v cudzine. Do roku 2008 písal na tomto blogu vážne o veciach tak, že nebolo jasné, či to myslí vážne. Chcel záujem vzbudiť, nie uspokojiť. Zoznam autorových rubrík:  MuzikaInternetFotoletoFilmyOstatnéKaliforniaNávratNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu